Zadanie do 4.7.:

1. Według Matego rocznika statystycznego 1998, s. 87, tabl. 4 (54) kluby i koła poselskie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej na początku III kadencji (od 20 X 1997 r.) liczyły:

                                                                                                Liczba członków

- Klub Parlamentowy Akcji Wyborczej Solidarność                      201

- Sojusz Lewicy Demokratycznej - Klub Parlamenty                164

- Klub Parlamentarny Unii Wolności                                               60

- Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego                 27

- Kolo Poselskie Ruchu Odbudowy Polski                                          6

- Posłowie niezrzeszeni - Mniejszość Niemiecka                               2

 

Podane liczebności przedstaw graficznie za pomocą wykresów:

- liniowego, słupkowego i kołowego, obrazujących różnice wielkości poszczegó1nych klubów i kół,

- wykresów: słupkowego i kołowego obrazujących strukturę Sejmu.


 

 

2. Wydatki budżetu państwa (Maty rocznik statystyczny 1998 s. 237 i 238) wynosiły:

Wyszczegółnienie

1991 r.

1997 r.

w milionach zł

 

Ogółem

z tego:

Dotacje na zadania gospodarcze

Oświata, nauka, kultura i sport

Zdrowie i opieka społeczna

Administracja paristwa, wymiar sprawiedliwości i bezpieczenstwo publiczne

Finanse i ubezpieczenia spoteczne

Obrona narodowa

Pozostate

 

 

24 185,8

 

2 197,4

3 819,4

5 214,4

 

 

1 893,6

5 669,3

1 807,1

3 588,6

 

 

125 674,9

 

2 695,3

11 554,2

29 780,7

 

 

12 619,1

40 558,2

7 275,0

21 192,4

 

     

 

Na podstawie danych liczbowych sporządź wykresy:

- liniowy,

- słupkowy,

- kołowy,

obrazujące zarówno wielkościach i strukturach wydatków budżetu państwa poniesionych w latach 1991 i 1997.

3. Na podstawie danych zawartych na rys. 2 sporządź:

- wykres kołowy ilustrujący różnicę wielkości poszczeg61nych dyscyplin naukowych,

- wykres kołowy odzwierciedlający ich strukturę.

4. Które ze sporządzonych wykres6w najlepiej ilustrują;

- wielkość przedstawionych zjawisk,

- ich wewnętrzną strukturę?

5. W co - niezależnie od podanej skali - dobrze jest dodatkowo wyposażać poszczegó1ne elementy wykresów, aby ułatwić ich percepcje i ocenę prezentowanych zjawisk?